Miten toimin, jos sähköt katkeavat tai lämpöä ei tule?

Teemme parhaamme, jotta voimme toimittaa sähköä ja kaukolämpöä luotettavasti asiakkaillemme. Parannamme vuosittain sekä kaukolämpö- että sähköverkkoa esimerkiksi uusimalla kaukolämpöverkostoa ja korvaamalla sähkönjakeluverkon ilmajohtoja maakaapeleilla.

Joskus voi kuitenkin tulla eteen ennakoimattomia tilanteita, jossa sähköt katkeavat tai kaukolämpöä ei tule. Kokosimme ohjeet, joiden mukaan voit toimia.

Mitä teen, jos sähköt katkeavat?

Jos asunnossasi sammuvat valot tai sähkölaitteet eivät toimi, kyseessä voi olla laitevika, sulakevika, kiinteistön sähköverkon vika tai sähkönjakeluverkon häiriö.

Kokeile ensin, syttyvätkö valot muissa huoneissa ja toimivatko muut kodinkoneet. Tarkista sulakkeet ja vikavirtasuojat. Irrota mahdollisesti viallinen laite pistokkeesta.

  1. Tarkista, näkyykö sähkökatko häiriökartallamme. Kaikki tiedossamme olevat sähkön jakeluhäiriöt näkyvät häiriökartalla. Jos näet häiriön kartalla, voit odottaa rauhassa sähköjen palautumista.
  2. Ovatko sähköt katkenneet muiltakin?
    • Katso, palavatko naapurisi valot, katuvalot tai hieman kauempana olevien talojen valot. Jos muiden valot palavat, tarkista kiinteistön pääsulakkeet. Jos vika ei korjaannu pääsulakkeen avulla, soita meille sähkön jakeluhäiriöiden vikailmoitusnumeroon 0800 397 245.
    • Jos sähköt ovat poikki myös ympäristössä eikä vika näy häiriökartallamme, soita meille sähkön jakeluhäiriöiden päivystysnumeroon 0800 397 245.
    • Taloyhtiössä ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon.
  3. Jos huomaat sähköverkon vaaratilanteen, soita meille numeroon 0800 395 267. Vaaratilanteita ovat esimerkiksi sähkölinjan päälle kaatunut puu, sähkötolpan katkeaminen tai maahan pudonneet johtimet. Ne voivat aiheuttaa sähköiskun. Pysy tarpeeksi kaukana vikapaikasta. Älä koske maahan pudonneisiin johtimiin.

Mitä teen, jos kotiini ei tule lämpöä?

  1. Tarkista häiriökartaltamme, onko häiriö jo näkyvissä kartalla. Jos se näkyy kartalla, voit jäädä odottamaan korjausta. Kartalta näet sekä odottamattomat häiriöt että suunnitellut keskeytykset.
  2. Näyttääkö kaikki normaalilta kaukolämpölaitteissasi? Tarkista, ovatko kiinteistöön tulevat kaukolämpöputket kuumat ja näyttävätkö painemittarit, että putkessa on painetta. Jos laitteet hälyttävät tai vuotavat runsaasti, ota meihin yhteyttä. Taloyhtiössä ota ensin yhteyttä kiinteistöhuoltoon.
  3. Jos kaukolämpölaitteesi vaikuttavat olevan kunnossa eikä vika näy häiriökartalla, soita meille. Neuvomme, miten sinun kannattaa toimia. Palvelemme sinua kaukolämmön asiakasnumerossa 02917 02921 arkisin kello 10–14. Muina ajankohtina voit soittaa kaukolämmön päivystysnumeroon 0800 397 244.
  4. Jos näet esimerkiksi kadulla kuumaa, vihertävää vettä, höyryä tai vajoaman maassa, ilmoita meille vaaratilanteesta numeroon 0800 395 267. Jos kuuma vesi tai höyry aiheuttavat välitöntä vaaraa, soita myös hätäkeskukseen. Kaukolämpövesi voi olla jopa yli 100-asteista, joten pysy tarpeeksi kaukana vedestä tai höyrystä.

Sähkö- ja kaukolämpöverkon kiireettömät havainnot voit ilmoittaa meille sähköpostitse osoitteeseen hairiot@lahtienergia.fi.

Meille voit ilmoittaa myös liikennevalojen vioista ja kiireellisistä, vaaraa aiheuttavista ulkovalaistusvioista Lahden alueella numeroon 0800 397 248.

Katso kaikki vikatilanteiden yhteystietomme sivulta Asiakaspalvelu.